Foglossning?!

Jag börjar misstänka att jag har foglossning eller bäcken uppluckring igen eller vad det nu kan vara .. Har så ont så jag sover så attans dåligt om nätterna. Imorse vaknade jag dessutom klockan 05:00 på morgonen av att jag var så kissnödig, gissa om jag kunde somna om direkt efter det? Nej, skulle inte tro det .. Låg ju och grubbla, vände och vred på mig i minst 1 timme innan. Tillslut så slockna jag som en stock i alla fall och vakna kanske 6 timmar senare, hehe. Har legat i sängen i stort sätt hela dagen förutom nu, nu sitter jag uppe vid matbordet och har precis ätit 2 skålar vanilj glass! :) Men det är bra att jag inte rör mig så jätte mycket eftersom att dels får jag ganska ont och dels tror jag inte att man ska överbelasta sig så mycket om det nu är foglossning jag har. Jag har varit inne och kikat lite på den här hemsidan igen www.niomanader.se för att kolla om det stämmer in på mig och ja, lite svar fick jag väl men ska ändå fråga min barnmorksa Ulla imorgon! :) Här får ni lite info som jag tagit reda på, hehe. Juste, jag har lovat Elias att jag ska försöka att inte spendera så mycket tid framför datorn för han börjar ju skolan snart så vi vill passa på att mysa extra mycket tillsammans innan han kommer få lämna mig varje morgon nu ett tag framöver. :/ Så vi får se om jag skriver sen ikväll, fast har ändå ingenting speciellt att skriva med tanke på att jag inte har gjort något speciellt idag och kommer nog inte göra det heller, haha. i värsta fall så får det väl bli ett extra långt inlägg imorgon istället! ;) Puss. <3 /Jennifer.

Hur uppkommer dessa bäcken och rygg smärtor?
Svar:
Mycket tidigt i graviditeten påbörjas en uppmjukning av alla leder och ledband med hjälp av hormonet relaxin. Ledvätskan ökar och förtjockas. På det sättet blir lederna uppmjukade och mer rörliga. Det gäller även kvinnans bäckenleder/fogar. Detta är en helt naturlig process som fortsätter under hela graviditeten. På det viset anpassas kvinnans hållning och bäcken efter barnets tillväxt och bäckenöppningen blir större och mer eftergivlig under förlossningen.
Har man smärtor från bäckenet kan det vara svårt att avgöra varifrån de kommer. Det kan vara bäckenlederna (=foglossning), musklerna eller de talrika ledbanden runt om bäckenet som utlöser smärtan.
Smärtor i bäckenet kan delas upp i två huvudgrupper:
Smärtor utlösta på grund av trötthet/irritationtillstånd, överbelastning eller felbelastning av bäckenleder eller ledband.
Smärttillstånd utlösta från alla bäckenstrukturer, såsom livmoder segment/band, samt muskler, ledband och nerver i bäckenet. Bäckenlederna kan också mjukas upp i en sådan omfattning att kvinnan riktigt känner att bäckenet är instabilt, så kallad foglossning.
Bäcken och ryggsmärtor är ett tillstånd som kan uppstå tidigt i en graviditet och kvarstå en tid efter förlossningen. Diagnosen ställs på de ganska speciella symptom som yttrar sig som smärtor och medför rörelseinskränkningar och gångbesvär.


Hur känns bäcken och rygg smärtan?
Svar:
Smärtorna kan sitta djupt i ländryggen och korsryggen, varifrån de strålar fram mot ljumsken. De kan också kännas omkring blygdbenet och stråla ut mot ljumsken samt framsidan och insidan av låren. Smärtan förvärras vid rörelse, till exempel när man vänder sig från rygg- till sidoläge i sängen. Det kan också förvärras när man går. Stegen blir kortare och gången nästan vaggande. Det kan vara särskilt ansträngande och smärtsamt att gå i trappor. Smärtan kan också utlösas då man ligger ner och försöker lyfta eller sträcka benet.
Rygg och bäckensmärtan behöver inte alltid komma från bäckenlederna. Smärtorna kan också komma ifrån ligamenten, som håller livmodern på plats i bäckenet, vid till exempel lägesförändring i sängen. Musklerna runt bäckenet kan bli ömma av att ha fått arbeta mycket en dag. Det gäller även de stora ledbanden runt bäckenet.
Rygg och bäckensmärtan behöver inte alltid komma från bäckenlederna. Smärtorna kan också komma ifrån ligamenten, som håller livmodern på plats i bäckenet, vid till exempel lägesförändring i sängen. Musklerna runt bäckenet kan bli ömma av att ha fått arbeta mycket en dag. Det gäller även de stora ledbanden runt bäckenet.
Vanligast är rygg och bäckensmärtor efter graviditetsvecka 28. Smärtorna kan även debutera tidigare under graviditeten.


Kommentarer
Postat av: Classys - ung blivande mamma!

Fy jag har bäckenuppluckring och det är inge roligt alls!



Tino är jätte sött :)

Skönt det i alla fall! Jasså, men vaddå har du redan ett barn?

2010-08-22 @ 18:06:05
URL: http://classys.blogg.se/
Postat av: Classy - ung blivande mamma!

Jag vet, det är hemskt! Du kanske behöver ett bäckenbälte? Jag ska i alla fall ta å beställa hem ett nu när pengarna kommer.



OKej, ja men då förstår jag att du gjorde de valet. Men nu kommer din lilla Tino snart, inte långt kvar :)



Hur mår du och magen idag?

2010-08-23 @ 11:08:20
URL: http://classys.blogg.se/

Skriv din kommentar här gullet.

Vad heter du?
Glöm inte bort mig!

Har du en e-postadress? (Endast jag kan se den)

Har du en blogg?

och vad har du på hjärtat ditt?

Trackback
RSS 2.0